Uppdrag, inriktningar och mål
Här presenterar vi stadens inriktningar samt uppdrag, inriktning och mål för stadens nämnder och bolag som kommunfullmäktige har beslutat om.
- Stadens inriktningar är tvärsektoriella utmaningar för Helsingborgs utveckling mot stadens vision
- Uppdrag för nämnder och bolag beskriver syftet med verksamheten
- Inriktning och mål för nämnder och bolag visar viljeinriktningar och prioriteringar inom uppdraget
Stadens inriktningar för mandatperioden 2023-2026
Helsingborg har likt andra städer komplexa samhällsutmaningar som utmanar den offentliga verksamheten. Därför behöver staden accelerera sin innovationskraft och fortsatt våga arbeta nytänkande och med innovationer som på sikt leder till högre effektivitet och kvalitet i verksamheten.
Helsingborg ska vara en innovativ och framåtlutad stad, inte bara när vi utmanar vår egen kärnverksamhet utan även när vi skapar förutsättningar för invånare, organisationer och företag att utvecklas, samskapa och verka här. Vi ska uppmuntra till innovation och nytänkande för att tillsammans skapa en smart, hållbar och omtänksam stad. Helsingborg ska vara den självklara partnern gentemot andra städer, akademin och näringslivet när det gäller att ta fram nya välfärdslösningar. Målsättningen är att hela staden ska agera möjliggörare och möta samhällets, stadens och välfärdens utmaningar genom nya smarta och mer effektiva lösningar. Det bidrar till ett Helsingborg som kan möta samhällsutmaningarna och samtidigt upprätthålla högkvalitativ välfärd och service som stärker livskvaliteten för stadens medborgare.
Otryggheten är en av vår tids största samhällsutmaningar som hotar såväl livskvaliteten som samhällsgemenskapen i vår stad. Ingen helsingborgare ska behöva anpassa sitt liv eller sin vardag på grund av otrygghet. Alla delar av stadens verksamheter ska arbeta med att stärka såväl den upplevda som faktiska tryggheten, samt arbeta såväl operativt som förebyggande mot brott och ordningsstörningar, både i det offentliga rummet men också i vardagens övriga rum.
För att bekämpa brottsligheten och otryggheten behövs tidiga och förebyggande insatser. Det handlar bland annat om en trygg uppväxtmiljö där familjer som är i behov av stöd stöttas i sitt familjeansvar och där fler unga klarar skolan, har en meningsfull fritid och kommer ut på arbetsmarknaden. Helsingborg stads olika verksamheter kan tillsammans med näringsliv, föreningsliv och civilsamhälle både gemensamt förebygga men också erbjuda en väg ut från kriminaliteten för den som eftersöker det. En viktig nyckel i att motverka kriminalitet, utanförskap och parallellsamhällen är genom utbildning och en tydlig arbetslinje, där alla som kan ska jobba.
Staden kan också förändra platser och utbud för att bidra till möten mellan människor som ökar delaktigheten och tryggheten. När vi arbetar med att stärka tryggheten behöver staden samla samhällets alla krafter för att gemensamt samverka för att skapa en mer integrerad och tryggare stad. Det handlar dels om att samverka mellan förvaltningarna men också tillsammans med myndigheter för att motverka brottslighet, den svarta ekonomin och parallellsamhället. I det arbetet är det viktigt med en nära samverkan med näringslivet och föreningslivet. Tillsammans kan vi vända utvecklingen och skapa ett tryggare och säkrare Helsingborg.
Alltför många helsingborgare står fortfarande utanför arbetsmarknaden och försörjer inte sig själva genom arbete. Om vi lyckas med att skapa förutsättningar för människor att komma i arbete och etablera sig i samhället får det positiva effekter för de människor som annars hamnar i utanförskap men också för arbetsgivarnas kompetensförsörjning och för en mer konkurrenskraftig stad.
För att stärka arbetslinjen i Helsingborg behövs ett starkt och blomstrande näringsliv och relevanta utbildningsmöjligheter. Det är i de lokala företagen som jobben skapas. Det är därför viktigt att Helsingborgs stad ständigt arbetar för att förbättra stadens service och trygghet samt arbetar för att korta handläggningstider och minska regelkrångel för att skapa ett bättre företagsklimat. Helsingborgs stad ska genomsyras av entreprenörskap, innovation och framtidstro.
En av nycklarna till en framgångsrik integration är att människor kommer i arbete, lär sig svenska och kommer in i stadens samhällsgemenskap. Därför måste vi skapa snabbare vägar till arbete, ställa tydliga krav på självförsörjning och att kunna det svenska språket, i Helsingborg ska alltid arbete och ansträngning löna sig.
Stadens barn och unga ska ha goda möjligheter att skapa sig en bra framtid, det handlar om att säkra språkfärdigheter och skolresultat. Det riskerar annars att leda till ett växande utanförskap där arbetslöshet går i arv.
En viktig del i att få fler helsingborgare att bli självförsörjande är att höja utbildningsnivån bland befolkningen för att lättare kunna matcha de arbetssökande med lediga tjänster. Det är också viktigt att vi stöttar befintliga företagare, nyföretagare och föreningsliv samtidigt som vi ska verka för att allt fler företag väljer att etablera sig i Helsingborg.
Under många år har Helsingborg växt i en förhållandevis snabb takt. Nu är det viktigt att säkerställa att tillväxten inte begränsar livskvaliteten för dagens och framtidens helsingborgare. Staden ska ha en tillväxt som är hållbar, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Antalet arbetstillfällen behöver växa i takt med antalet invånare och samhällsservicen byggas ut. Vi behöver samtidigt arbeta med insatser för att alla delar av Helsingborg ska utvecklas, stadskärna som landsbygd. Invånarna ska finna bra boenden, även villor och radhus, oavsett i vilket skede i livet de befinner sig och staden behöver tillgodose fler helsingborgares önskan om att äga sitt boende. Helsingborg ska bli en än mer attraktiv stad för barnfamiljer att bo, leva och verka i.
Tillsammans ska stadens verksamheter, civilsamhället och invånarna bidra till att alla som bor och verkar i Helsingborg kan uppleva gemenskap och tillhörighet och vara delaktiga i samhället och dess utveckling. I vår stad ska samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter vara lika för alla. Demokratin ska vara närvarande, levande och stark. Tillsammans gör vi Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Klimatförändringarna är på allvar och städer står för en stor del av de globala koldioxidutsläppen. Helsingborg behöver därför växla upp takten för att bli en klimatneutral stad redan år 2030. Staden behöver fortsätta sitt innovativa arbete med att dels investera i ny klimatsmart teknik, men också samverka med näringslivet, akademin och medborgarna i att möta klimatutmaningarna. För att nå målet måste det vara lätt att göra rätt, för mer miljö- och klimatsmarta val i vardagen. På så sätt skapar vi en stad med hög livskvalitet för helsingborgarna och ställer oss i första ledet som inspiratör och föredöme för andra städer.
Nämndernas och bolagens uppdrag
Arbetsmarknadsnämndens uppdrag är att vara möjliggörare för vuxna att komma i arbete och att bidra till arbetsgivares kompetensförsörjning.
Barn- och utbildningsnämndens uppdrag är att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barn och ungas uppväxt, vidare studier, arbete och ett hållbart liv.
Fastighetsnämndens uppdrag är att tillhandahålla, förvalta och utveckla lokaler och bostäder för stadens verksamheter.
Idrotts- och fritidsnämndens uppdrag är att möjliggöra fritidsaktiviteter som främjar ett fysiskt aktivt liv och en socialt hållbar livsstil.
Kommunstyrelsens uppdrag är att utifrån ett helhetsansvar leda och samordna stadens verksamheter, utveckling och ekonomi.
Kulturnämndens uppdrag är att utveckla och främja kulturupplevelser, kunskap och bildning som bidrar till nya insikter, reflektion och god livskvalitet.
Miljönämndens uppdrag är att möjliggöra god hälsa och en miljö- och klimatmässigt hållbar utveckling i Helsingborg.
Socialnämndens uppdrag är att möjliggöra för invånare som behöver socialt stöd att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.
Stadsbyggnadsnämndens uppdrag är att planera, bygga och förvalta Helsingborg för en hållbar stadsutveckling
Vård- och omsorgsnämndens uppdrag är att arbeta för att äldre och personer med funktionsnedsättning kan leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Överförmyndarnämndens uppdrag är att hjälpa invånare i behov av god man eller förvaltare.
Valnämndens uppdrag är att genomföra val i Helsingborg enligt bestämmelser i regeringsformen, vallagen och annan relevant lagstiftning.
Helsingborg Arena och Scen har i uppdrag att erbjuda stadens invånare, besökare och näringsliv möjligheter till kultur, scenkonst, evenemang och idrott.
Helsingborg Arena och Scen har även i uppdrag att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och verka i för människor och näringsliv samt att utveckla och marknadsföra Helsingborg.
Helsingborgs Hamn har i uppdrag att vara ett konkurrenskraftigt nav för sjöfarts-, järnvägs- och lastbilstrafik i regionen som med hänsyn till säkerhet och miljö levererar kundnytta.
Helsingborgs Hamn har även i uppdrag att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och verka i för människor och näringsliv samt att utveckla och marknadsföra Helsingborg.
Helsingborgshem är ett allmännyttigt bostadsbolag och ska bidra till en fungerande bostadsmarknad inom kommunen genom att förvärva, bebygga, förvalta, avyttra och ombilda fastigheter samt utveckla attraktiva bostäder och stadsdelar.
Helsingborgshems uppdrag är att medverka till att Helsingborg är en långsiktigt hållbar och attraktiv stad att leva och bo i för en mångfald av människor. Bolaget ska ta ett aktivt samhällsansvar med fokus på långsiktig utveckling av stadens attraktivitet.
Öresundskraft har i uppdrag att främja och säkerställa energiförsörjningen och den elektroniska kommunikationen inom kommunen på ett sätt som gynnar en långsiktigt hållbar utveckling.
Öresundskraft har även i uppdrag att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och verka i för människor och näringsliv samt att utveckla och marknadsföra Helsingborg.
Nämndernas och bolagens inriktningar
Arbetsgivare ska kunna rekrytera relevant kompetens i Helsingborg. Tillsammans med arbetsgivarna skapar vi förutsättningar för att effektivt möta kompetensförsörjningsbehoven med en bredd av aktiviteter och utbildningar för en hållbar tillväxt.
Fler invånare med ekonomiskt bistånd ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt. Vi möter invånarna på olika sätt, med tydliga förväntningar och ett tydligt arbetsfokus, även i stadsdelarna för att på så sätt bidra till ett mer integrerat och tryggt Helsingborg med livskvalitet för alla.
Kunskap och lärande är fokus för stadens förskolor och skolor. Alla barn och elever ska ges förutsättningar att utvecklas och nå målen. Särskild vikt ska läggas vid kunskaper i språk och matematik samt skolans kompensatoriska uppdrag.
Barn och elever ska känna sig trygga, få stöd i sin personliga utveckling och utveckla sin lust att lära. De ska rustas för en framtid i förändring, där hållbarhet, respekt för demokrati och människors lika värde är centrala begrepp.
Sveriges smartaste fastighetsutvecklare med fokus på effektiva verksamhetslokaler.
Barn och unga är vår prioriterade målgrupp. Verksamheten ska vara nytänkande och öppen för nya idéer och sätt att arbeta. Lika möjligheter för pojkar och flickor är en viktig grundförutsättning för nämndens arbete. Stadens befintliga anläggningar ska nyttjas mer effektivt. Vi ska skapa ökade möjligheter för spontanidrott och utforma mötesplatser med ett helt nytt innehåll med fokus på unga. Vi ska spela en aktiv roll i stadens trygghetsskapande arbete.
Helsingborg ska ha det bästa klimatet för företagsamma människor. Helsingborg ska attrahera fler kunskapsintensiva företag och talanger med eftertraktad kompetens. Vi ska förenkla för invånare, företag och organisationer att vara involverade i stadens utveckling.
I samverkan med andra aktörer utveckla kulturen i hela Helsingborg, i staden såväl som på landsbygden, så att den möter invånarnas behov av kulturupplevelser, kunskap och bildning där de vistas och bor samt ökar delaktigheten i kulturlivet. Detta med speciellt fokus på barn och unga.
Vi engagerar invånare, näringslivet och föreningar i klimatomställningen och arbetar för god vattenstatus. Vi bidrar till trygghet och motverkar osund konkurrens genom tillsyn, kontroll och myndighetssamverkan. Tillsammans med andra aktörer vidareutvecklar vi miljö- och klimatundervisning och kommunicerar kring miljömässig hållbarhet till invånare och företag.
Vi vill arbeta för en trygg stad där vi tillsammans verkar för att barn och ungdomar ges bättre förutsättningar att lyckas i skolan genom ett tidigt, tillgängligt och effektivt stöd till dem och deras familjer. Vi vill förflytta oss från en tung myndighetsutövande socialtjänst till mer tillgängliga sociala tjänster för invånarna när och var de vill. Stödet till barn, unga och vuxna ska utvecklas genom invånarnas delaktighet och medskapande.
Staden ska upplevas ren och kännas trygg för alla oavsett tid på dygnet. När staden växer med bostäder och verksamhetsytor ska den göra det med variation och stor hänsyn till livskvaliteten för dagens helsingborgare.
I Helsingborg ska människor i alla åldrar kunna leva ett självständigt och aktivt liv med god livskvalitet. Invånarna ska känna sig trygga med den vård och omsorg staden tillhandahåller och erbjudas digital service och välfärdsteknik i framkant. De förebyggande insatserna ska öka.
Digitalisera gode mäns och förvaltares ekonomiska redovisningar för att skapa en mer effektiv och rättssäker hantering.
HASAB ska skapa ett finmaskigt nät av upplevelser inom kultur, scenkonst, evenemang och idrott i hela staden. Bolaget ska ha fokus på hög beläggning och nyttjande av arenorna.
Bolaget ska vara Nordens modernaste hamn. Vi ska vara en effektiv och lönsam hamn med nöjda kunder. Fokus ska vara på att optimera befintliga ytor och fortsätta investera i innovativ teknik som ökar kapaciteten och förbättrar hållbarheten.
Helsingborgshem ska bidra till ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Vi ska bidra till att Helsingborg har attraktiva stadsdelar genom att utveckla struktur, funktion och upplevelse utifrån förutsättningarna i olika stadsdelar och stationsnära orter. Särskilt fokus ska vara på ökad trygghet och trivsel, långsiktig hållbarhet samt innovation och digitalisering. Helsingborgshem ska vara en aktiv del av H22 och medverka till nya perspektiv inom enskilda boendelösningar och utveckling av hela stadsdelar.
Öresundskraft ska driva omställningen mot en miljömässigt, ekonomiskt, socialt hållbar energianvändning samt möjliggöra en datadriven utveckling av den smarta staden. Bolaget ska möjliggöra för kunderna att nyttja de nya energi- och kommunikationslösningarna. Bolaget säkrar stabiliteten och säkerheten i de samhällsviktiga energi- och kommunikationssystemen.
Politiska mål
Antalet invånare med ekonomiskt bistånd ska under 2023 minska till högst 2 500
Motivering
Antalet Helsingborgare som behöver ekonomiskt bistånd för sin försörjning har ökat under de senaste åren. Fler invånare ska avslutas till arbete eller studier så att den totala volymen minskar.
Antalet hushåll med barn med ekonomiskt bistånd ska under 2023 minska så att antalet barn blir högst 1 500
Motivering
Barn som växer upp i hushåll som inte är självförsörjande riskerar i högre utsträckning än andra att få en svår start i livet. Genom att avsluta föräldrar till arbete eller studier och självförsörjning ger vi barnen bättre förutsättningar.
Minst 330 invånare med ekonomiskt bistånd ska gå till reguljära studier under 2023
Motivering
Utbildning är väsentlig för en hållbar väg till självförsörjning. Fler invånare med ekonomiskt bistånd avslutas till utbildning.
Andelen elever som uppnår behörighet till gymnasieskolan ska öka under mandatperioden, målet 2023 är att öka med 0,5 procentenheter
Motivering
Alla elever i grundskolan ska ha möjlighet att nå målen och gå vidare till fortsatta studier på nationellt program på gymnasieskolan. En alltför stor elevgrupp står idag utanför denna möjlighet. Ett ökat fokus på uppföljning av elevers resultat och utveckling i de tidiga skolåren krävs. Tidiga insatser ska ske för att öka elevernas möjligheter att nå behörighet. Målet för 2023 är jämfört med vårterminen 2022. Mål för efterföljande år fattas årligen utifrån uppnådda resultat.
Andelen elever som klarar gymnasieskolan på tre år ska öka under mandatperioden, målet 2023 är att öka med 0,5 procentenheter
Motivering
Andelen elever på nationella program som genomför sin gymnasieutbildning på tre år har under senare år visat en minskande trend. Denna trend är negativ såväl ur ett elev- som samhällsperspektiv och behöver därför brytas. Ett ökat fokus på tidig uppföljning och tidiga insatser krävs. Målet för 2023 är jämfört med vårterminen 2022. Mål för efterföljande år fattas årligen utifrån uppnådda resultat.
Andelen elever med hög frånvaro i grundskolan ska minska under mandatperioden, målet 2023 är att minska till 10 procent
Motivering
Elevers närvaro i skolan är avgörande för att nå goda kunskapsresultat och hög måluppfyllelse. Frånvaron för elever i såväl grund- som gymnasieskola har uppmärksammats som ett problem i stadens skolor. Andelen elever med hög frånvaro är alltför stor. Att öka elevers närvaro är därför ett prioriterat mål för stadens skolor. Mål för efterföljande år fattas årligen utifrån uppnådda resultat.
Andelen elever med hög frånvaro i gymnasieskolan ska minska under mandatperioden, målet 2023 är att minska till 35 procent
Motivering
Elevers närvaro i skolan är avgörande för att nå goda kunskapsresultat och hög måluppfyllelse. Frånvaron för elever i såväl grund- som gymnasieskola har uppmärksammats som ett problem i stadens skolor. Andelen elever med hög frånvaro är alltför stor. Att öka elevers närvaro är därför ett prioriterat mål för stadens skolor. Mål för efterföljande år fattas årligen utifrån uppnådda resultat.
Antalet hyresgäster med besittningsskydd i av staden ägda bostadsrätter ska vid årsskiftet 2023/2024 vara högst 55 och därefter minska med 10 stycken varje år
Motivering
Stadens bostadssociala insatser omfattar för närvarande, utöver stödboenden, ca 750 lägenheter varav ca 300 är bostadsrätter. Ambitionen är att de individer som får insatser så snabbt som möjligt ska kunna etablera sig på bostadsmarknaden med egna hyreskontrakt. Stadens bostadsrätter ska därför i första hand användas för tillfälligt boende. Omflyttningstakten i bostadsrätterna ska därför vara hög och antalet bostäder med besittningsskydd lågt.
Fastighetsförvaltningens normalårskorrigerade energianvändning ska 2023 vara högst 125,7 kWh/kvm/år
Motivering
Staden antog i december 2018 en ambitiös klimat- och energiplan. Fastighetsförvaltningens riktlinjer för energianvändning syftar till att bidra till att stadens mål inom klimat och energiområdet uppnås. Förvaltningens energianvändning ska minska med 1,2 procent årligen under perioden 2021-2025. Det motsvarar en minskning med i snitt 1,5 kWh per år under perioden.
Klimatpåverkan i nya projekt som projekteras under 2023 ska i genomsnitt vara max 250 kg CO2/kvm
Motivering
Enligt klimatmålen som Sveriges riksdag beslutade om 2018 ska Sverige 2045 inte ha några ”netto-utsläpp” av växthusgaser. Bygg och fastighetssektorn i Sverige stod, enligt Boverket, 2018 för drygt 20 procent (11,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter) av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Sektorn bidrar dessutom med utsläpp utomlands genom importvaror på motsvarande 5,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Av utsläppen i sektorn är ungefär hälften av utsläppen relaterat till byggverksamhet och resten kommer ifrån uppvärmning och övrig förvaltning.
Byggföretagen i Sverige har som mål att vara klimatneutrala till 2045 – men fastighetsförvaltningen har en långsiktig plan att vara koldioxidneutrala i både produktion och förvaltning redan 2040. Att minska klimatpåverkan i byggprocessen är en viktig del i detta arbete och en del av stadens klimat – och energiplan som antogs i december 2018.
Sedan några år tillbaka mäter förvaltningen koldioxidpåverkan i våra större ny och tillbyggnadsprojekt enligt den standard som Boverket infört som krav 1 januari 2022. Det genomsnittliga värdet på de sex referensbyggnader som byggts och deklarerats under denna period är 308 kg CO2/kvm. Fastighetsförvaltningen har som mål att successivt minska påverkan fram till 2040. En genomsnittlig klimatpåverkan på 250 kg CO2/kvm är en minskning motsvarande 7,5 procent jämfört med 2022.
Minst 80 procent av all bokningsbar tid på vardagar i sporthallar för föreningslivet ska vara bokad vid utgången av 2023
Motivering
Idrotts-och fritidsnämndens uppdrag är att möjliggöra fritidsaktiviteter som främjar fysisk aktivitet. Ett högt nyttjande av stadens anläggningar för sport och idrott är en indikator på att många är fysiskt aktiva. Det är viktigt att såväl nya som befintliga anläggningar nyttjas effektivt. Det finns mer att göra för att optimera användandet av stadens idrottshallar, därför är idrotts- och fritidsnämnden mål att öka beläggningsgraden i dessa.
Syftet med målet är att öka antalet uthyrda timmar i stadens sporthallar på tider som i nuläget har lägre beläggning. Det gäller främst bokningsbara tider efter klockan 21:00 måndag-torsdag och från klockan 19:30 på fredagar. Det är tider som föreningslivet idag inte efterfrågar. Genom att marknadsföra och erbjuda dessa tider till andra intressenter, till exempel privatpersoner och företag, får fler helsingborgare möjligheter att vara fysiskt aktiva på sin fritid.
Som sporthall räknas de hallar som har golvyta med mått mellan 18×36 meter och 22×42 meter.
Fritid Helsingborg ska till 2023 utveckla nya verksamhetsformer för att skapa ett bredare utbud
Motivering
Fritidsverksamheten ska utvecklas så att nya former för innehåll, verksamheter och mötesplatser kommer till stånd. Genom att ta till vara nya idéer och sätt att arbeta kan andra och fler målgrupper nås. Syftet med målet är att stimulera alla verksamheter i Fritid Helsingborg att bidra till nämndens inriktning. Samarbete mellan enheter, andra förvaltningar och civilsamhället kommer att vara viktigt i arbetet.
Indikatorer på utveckling mot målet kan till exempel vara fler besök i öppen fritidsverksamhet, nya kunder hos Föreningsservice som bokar lokaler, nya samarbetspartners och nya aktiviteter i öppen fritidsverksamhet samt ökad beläggningsgrad i hallar och anläggningar. Förvaltningen kommer göra en samlad professionell bedömning av utvecklingen mot målet
Antalet arbetsställen med kunskapsintensiva företag och antalet anställda inom kunskapsintensiva företag ska öka med 4,5 procent mellan 2022 och 2023
Motivering
En ökning av antalet kunskapsintensiva företag och antalet anställda i dessa företag bidrar till utvecklingen av hela Helsingborgs näringsliv genom att öka diversifieringen av styrkeområdena och attrahera kompetent arbetskraft. Kunskapsintensiva företag är en viktig motor för sysselsättning och tillväxt, och bidrar till utveckling i andra sektorer. Tillväxten av kunskapsintensiva arbetstillfällen är låg i Helsingborg och andelen högutbildade lägre än genomsnittet för riket. Med en ökad tillväxt av kunskapsintensiva arbetstillfällen möjliggör vi för fler högutbildade att hitta anställning i Helsingborg och att en kompetenspool skapas. Detta innebär också att resten av näringslivet har lättare för att hitta högutbildad personal och vi stärker stadens attraktionskraft som boende- och etableringsort.
Stadens säljbara mark för näringslivsutveckling som möter marknadens efterfrågan och följer stadens näringslivsprofilering ska 2022-2024 i genomsnitt uppgå till minst 20 hektar för att därefter ligga kvar på denna nivå
Motivering
Helsingborg ska ha en stark tillväxt. Nyetableringar och utveckling av befintliga företag genererar fler jobb och fler människor i arbete. För att möta näringslivets och stadens behov behöver staden säkerställa att det över tid finns tillräckligt med exploaterbar mark för att möjliggöra för företag som vill utvecklas eller etablera sig i staden.
Tryggheten i Helsingborg enligt stadens index för trygghet och säkerhet ska 2023 öka till minst 60
Motivering
Olika mätningar visar att tryggheten i Helsingborg är lägre än i jämförbara städer. Vi kan också se skillnader mellan stadsdelar. Stadens index för trygghet och säkerhet mäter förändringen mellan åren baserat på ett antal nyckeltal som är relevanta för stadens systematiska brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete. Nyckeltalen utgår från hur invånare och företag upplever säkerheten och tryggheten kopplat till brott och ordningsstörningar. Helsingborgs ska vara en säker plats där människor kan känna sig trygga. Förflyttningen till 2023 är ett delmål på vägen.
Antalet startbesked för småhus ska under en mätperiod av fem år (2022-2026) uppgå till ett genomsnittsvärde om minst 250 småhus per år
Motivering
Helsingborg är en stad dit många människor vill flytta och vi behöver kunna erbjuda attraktiva boendemöjligheter som är anpassade efter de behov som finns i olika stadier i livet. Barnfamiljer som ofta efterfrågar småhus har haft svårt att hitta en bostad i staden, vilket har lett till att en del valt att flytta från Helsingborg. Utifrån demografiska förändringar är det sannolikt att efterfrågan på småhus kommer att öka över hela staden under de kommande åren. Fram till år 2026 väntas mellan 1200–1300 fler hushåll efterfråga ett småhus jämfört med idag. Detta motsvarar ungefär en årlig efterfrågan på mellan 240–260 småhus. Vi prioriterar därför att det byggs fler småhus i Helsingborg. Det är även vår ambition att en tredjedel av målet ska bestå av fribyggartomter.
Stadens ekonomiska resultat 2023 för skattefinansierad verksamhet ska uppgå till minst 193 mnkr
Motivering
För att fortsatt bevara stadens goda ekonomiska ställning med hög soliditet är det nödvändigt att årligen redovisa resultat som minst uppgår till två procent av skatteintäkter, statsbidrag och utjämning. Det som händer om resultatet blir lägre är att investeringarna i staden behöver finansieras med lån motsvarande avvikelsen som i sin tur medför räntekostnader. Genom att minimera behovet av upplåning för de investeringar som genomförs minskas stadens framtida räntekostnader.
Kulturförvaltningen ska stärka sina insatser genom samverkan där verksamheten är underrepresenterad, med fokus på mötesplatser för kulturverksamhet i såväl stad som landsbygd
Motivering
Alla helsingborgare ska ha möjlighet att ta del av och uttrycka sig genom konst och kultur. Samtidigt är trenden att klyftorna har vuxit mellan yngre och äldre generationer, mellan stad och landsbygd samt mellan de som är födda i Sverige och de som är födda utomlands. Det här märks inte minst när det gäller skillnaden i tillgången till kulturlivet. Stadens kulturverksamheter behöver framöver arbete mer systematiskt för att motverka dessa skillnader.
Uppgiften har många dimensioner. Att samverka inom den egna organisationen är nödvändigt för att hushålla med resurserna. Att samverka även med andra aktörer behövs för att nå ut i hela kommunen. Extern samverkan handlar inte enbart om hushållning med resurser, utan även om att skapa en sammanhållen stad med ett brett utbud och service till alla invånare.
Pandemins omställningar har givit erfarenheter och tester med teknikanvändning för att nå ut med utbudet digitalt, som kan tas till vara och utvecklas för framtiden. Samtidigt går det att se att fysiskt deltagande i kulturutbudet har varit djupt saknat under pandemin. För kulturutbudets del ska tekniska landvinningar med digitalt utbud därför främst nyttjas där de ger störst mervärde för mottagaren – och inte som effektiviseringsverktyg.
Kulturförvaltningens formella samarbeten ska överenskommas på institutionell nivå, för att främja långsiktighet, vidareutveckling och ökad regional relevans
Motivering
Helsingborgs stad har under många år investerat i och utvecklat stadens infrastruktur inom kultursektorn. Helsingborg växer och som Skånes näst största stad i invånarantal möter våra kulturaktörer allt fler skåningar. Samtidigt som våra institutioner har ett kunnande och kapacitet för större åtagande i såväl regionala som nationella perspektiv, behöver staden utveckla sitt samspel med andra relevanta aktörer. Även då är det ofta våra institutioner som har resurserna och kontaktnätet att vara initiativtagare till ett ökat utbyte.
I grund och botten karakteriseras det moderna kulturlivet av en ständig strävan efter det nya. Många kreativa processer beskrivs gärna som utforskande och innovativa. Framgångar hittas ofta i kunskapsdelning som appliceras tvärsektoriellt och finner ny funktionalitet. I ett sådant sammanhang är det av avgörande vikt att den egna kompetensen inte bara är känd, utan även tillgänglig för utbyte, så att även den egna verksamheten tillförs ny kunskap, attraktivitet och relevans.
En tillåtande inställning till begränsade initiativ och försök är en förutsättning för att kunna testa, lära och utveckla. Men där samarbetsprocesser väl fått utväxling är det av intresse att bygga starkt för att bibehålla detta och i förlängningen även kunna testa nya gemensamma initiativ utan att behöva ”börja om från start”.
Förutsättningarna för konstnärligt skapande och professionell produktion inom kulturområdet ska förbättras
Motivering
En offensiv och relevant kulturpolitik erbjuder möjligheter till kulturkonsumtion samtidigt som det stimulerar till kulturproduktion. Det finns ett stort intresse från invånarna att producera kultur; ett förhållande som på olika sätt slår igenom i hela västvärlden. Det ligger i stadens kulturpolitiska uppdrag och intresse att göra detta möjligt, inte minst för grupper som saknar tradition och tillgång till redskap och förutsättningar. I synnerhet gäller detta barn och unga, men behoven är tydliga i alla åldersgrupper livet igenom.
Utan spets ingen bredd; amatörkulturen behöver förebilder och inspiration. Inom ramen för framtagandet av stadens Kulturprogram 2021–2024 flaggar flera professionella kulturutövare och aktörer om ett behov av förstärkt infrastruktur med avseende på nätverk och plattformar i staden. Både för att kunna stanna kvar och verka men också för att kunna rekrytera kreativ kapacitet till Helsingborg. En stärkt etablering av kulturella och kreativa näringar kräver insatser, men är en avgörande förutsättning för att vidmakthålla en skapande, pulserande stad.
I augusti 2022 presenterades en ny nationell strategi för att främja de kulturella och kreativa näringarna i syfte att främja långsiktig och hållbar utveckling av de kulturella och kreativa näringarna i hela landet under den kommande tioårsperioden. Här anser kulturnämnden att staden ska vara redo att agera för ett tydligt genomslag i Helsingborg.
För att minimera risker för utsläpp gör vi tillsyn på minst tio miljöfarliga verksamheter inom Ramlösa vattenskyddsområde
Motivering
Vi arbetar för ett säkert vatten inom Ramlösa vattenskyddsområde. Detta gör vi genom att utföra tillsyn på miljöfarliga verksamheter och göra utskick med information om vattenskyddsområdet till fastighetsägare och verksamhetsutövare inom området.
Minst 100 företag eller organisationer ska 2023 vara knutna till Helsingborgs klimatavtal
Motivering
Miljöförvaltningen leder det förvaltningsgemsamma arbetet med klimatavtalet. Syftet är att tillsammans med näringslivet, föreningar och organisationer skapa engagemang i arbetet för klimatneutralitet.
Med fokus på att upptäcka livsmedelsfusk granskar vi olivolja eller honung vid minst 20 livsmedelsverksamheter
Motivering
Livsmedelsbedrägerier är avsiktliga överträdelser av lagstiftningen som vilseleder konsumenterna och skapar osund konkurrens. Bedrägeriet kan vara till exempel utspädning, förfalskning eller felaktig märkning. Vi granskar märkning och innehåll i olivolja och honung eftersom dessa livsmedel ofta utsätts för fusk och vidtar åtgärder om kraven inte uppfylls.
Under 2023 ska minst 70 procent av invånarna som använder sig av socialförvaltningens tjänster uppleva att det stöd de har fått har varit till nytta
Motivering
Socialnämndens uppdrag är att möjliggöra för invånare som behöver socialt stöd att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Att ta vara på de erfarenheter som enskilda har är en kunskapskälla för att utveckla verksamheten, både avseende utformning och kvalitet och kan därmed göra verksamheten mer effektiv. Genom en löpande kundundersökning ger socialförvaltningen invånare, som avslutat kontakten med förvaltningen, möjlighet att återkoppla om de upplever att stödet de fått har varit till nytta. Personen ska, med förvaltningens hjälp, uppleva en bättre situation på vägen mot självständighet.
Under 2023 ska andelen ansökningar öka till minst 18 procent av det totala antalet anmälningar och ansökningar
Motivering
Kontakten med socialförvaltningen inleds i stor utsträckning via anmälningar från annan än invånaren själv. Det är viktigt att socialförvaltningen nås av oro kring en invånare, i synnerhet kring utsatta barn. Förutsättningarna för att ta mot stöd kan under dessa omständigheter vara sämre än när invånaren själv tar kontakt. Därför är det av värde att de sociala tjänsterna formas än mer efter invånarnas behov. Våra invånare vill att stöd och behandling är lätt att hitta och komma i kontakt med. Tjänsterna ska vara tydliga och tillgängliga i ett tidigt skede, invånaren ska veta var hen kan vända sig och vilken hjälp som finns. Genom att anpassa de sociala tjänsterna kan vi ge bättre förutsättningar för invånaren till ett självständigt liv.
En ökad andel ansökningar är i sig eftersträvansvärt. Likaså är ett ökat antal biståndslösa insatser av värde för invånarna. Det nyckeltal som följer antalet biståndslösa insatser ger, tillsammans med detta mål, en bredare bild av nämndens förflyttning mot sociala tjänster.
Vi ska genom trygghetsskapande åtgärder i det offentliga rummet bidra till att stadens trygghetsindex för allmän plats ökar till minst 60 år 2023
Motivering
Olika mätningar visar att tryggheten i Helsingborg är lägre än i jämförbara städer. Vi behöver med hjälp av åtgärder i det offentliga rummet hantera både den upplevda och den faktiska tryggheten. Det kan handla om hur vi planerar, utvecklar och förvaltar staden. Stadens trygghetsindex för allmän plats mäter förändringen mellan åren baserat på ett antal nyckeltal som är relevanta för stadens systematiska brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete.
Stadsbyggnadsförvaltningen ska främja möjligheterna till ökat byggande av småhus (villor, radhus, parhus). Som en del i detta ska förvaltningen prioritera planer och utbyggnad av områden som möjliggör ökat byggande av småhus. 2023 ska därmed detaljplaner innehållande minst 150 nya småhus antas/tillstyrkas i stadsbyggnadsnämnden för att till 2024 ökas till 200 årligen
Motivering
Helsingborg har under de senaste tio åren haft en relativt stor befolkningsökning med en tillväxt motsvarande 15 procent. Under flera år har tillväxten legat på över 2000 personer per år. Under 2020 minskade den till strax över 1500 per år och förväntas vara så under kommande år även om befolkningsutvecklingen under 2021 varit lägre än väntat. Tillväxten består i såväl ett positivt födelsenetto som flyttnetto och under sommaren 2021 nådde staden 150 000 invånare.
Under samma period har staden haft ett relativt stort byggande och en tydlig inriktning mot många och ofta mindre hyresrätter. Dock visar den demografiska utvecklingen en förväntad ökning av hushåll i de åldersgrupper där många efterfrågar småhus. Även stadens tomtkö har under de senaste tre åren haft en markant ökning av köande personer. Stadens nyligen beslutade Översiktsplan, ÖP2021, har identifierat flera relevanta utvecklingsområden i kommunens mindre orter i kollektivtrafiknära lägen.
Under åren 2022-2026 har kommunstyrelsen som målbild att under en mätperiod av fem år uppgå till ett genomsnittsvärde om minst 250 småhus per år. För att möta den förväntade efterfrågan på småhus samt bidra till kommunstyrelsen målbild finns ett behov av att Stadsbyggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner och främjar utveckling som stödjer detta. I nuläget finns planer i buffert med möjlighet till bebyggelse av cirka 300 småhus. Långa processer gör att målvärdet kan ökas framåt med start på 150 för att förslagsvis ökas till 200 2024.
Helsingborgarna ska 2023 vara mer nöjda än genomsnittet i riket med sin vård och omsorg
Motivering
Målsättningen är att samtliga verksamheter ska delta i de nationella brukarundersökningarna som Socialstyrelsen genomför. Därmed kommer det att finnas möjlighet att få kundnöjdhet inom både vårdboende, hemvård, hemservice och LSS-verksamheterna. Genom kundundersökningarna ges våra invånare möjlighet att tala om hur väl vi lyckas i vårt systematiska kvalitetsarbete för att säkerställa en vård och omsorg av god kvalitet som utgår ifrån den enskildes behov och önskemål.
Minst 90 procent av hyresgästerna inom grupp- och servicebostad enligt LSS ska ha någon form av sysselsättning utanför bostaden
Motivering
Nämndens inriktning anger att i Helsingborg ska människor i alla åldrar kunna leva ett självständigt och aktivt liv med god livskvalitet. Att ha en meningsfull sysselsättning är en viktig del av det. I dagsläget saknar 15 procent av dem som bor i gruppbostäder i Helsingborg daglig sysselsättning och 22 procent av dem som bor i servicebostäder. Nämnden vill att minst 90 procent av hyresgästerna inom grupp- och servicebostad enligt LSS ska ha någon form av sysselsättning utanför bostaden.
Inget mål formulerat.
Öka antalet besök på Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs symfoniorkester respektive Helsingborg Arena med 15 procent fram till slutet av 2022.
Öka antalet unika skolelever som besökare på Helsingborgs stadsteater respektive Helsingborgs symfoniorkester med 15 procent fram till slutet av 2022.
Självfinansieringsgraden ska uppgå till minst 40 procent 2022.
Öka lönsamheten inom Port operations med 40 miljoner kronor fram till 2022.
Sveriges mest hållbara hamn 2022.
Andelen hyresgäster som är nöjda eller mycket nöjda med den upplevda tryggheten i bostadsområdena ska öka från 60 procent till minst 70 procent fram till 2022.
Lokal produktion av solel ska motsvara minst 2 procent av Helsingborgs elanvändning 2022.
Noll procent fossila bränslen i fjärrvärmen 2022.
Antalet uppkopplade sensorer i Öresundskraft Stadshubb ska uppgå till minst 20 000 vid utgången av 2022.
Ha kundavtal om minst 2 MW reglerbar effektanvändning som kan ropas av vid lokala kapacitetsutmaningar vid utgången av 2022.