Uppdrag, inriktningar och mål
Här presenterar vi stadens inriktningar samt uppdrag, inriktning och mål för stadens nämnder och bolag som kommunfullmäktige har beslutat om.
- Stadens inriktningar är tvärsektoriella utmaningar för Helsingborgs utveckling mot stadens vision
- Uppdrag för nämnder och bolag beskriver syftet med verksamheten
- Inriktning och mål för nämnder och bolag visar viljeinriktningar och prioriteringar inom uppdraget
Stadens inriktningar för mandatperioden 2023-2026
Helsingborg har likt andra städer komplexa samhällsutmaningar som utmanar den offentliga verksamheten. Därför behöver staden accelerera sin innovationskraft och fortsatt våga arbeta nytänkande och med innovationer som på sikt leder till högre effektivitet och kvalitet i verksamheten.
Helsingborg ska vara en innovativ och framåtlutad stad, inte bara när vi utmanar vår egen kärnverksamhet utan även när vi skapar förutsättningar för invånare, organisationer och företag att utvecklas, samskapa och verka här. Vi ska uppmuntra till innovation och nytänkande för att tillsammans skapa en smart, hållbar och omtänksam stad. Helsingborg ska vara den självklara partnern gentemot andra städer, akademin och näringslivet när det gäller att ta fram nya välfärdslösningar. Målsättningen är att hela staden ska agera möjliggörare och möta samhällets, stadens och välfärdens utmaningar genom nya smarta och mer effektiva lösningar. Det bidrar till ett Helsingborg som kan möta samhällsutmaningarna och samtidigt upprätthålla högkvalitativ välfärd och service som stärker livskvaliteten för stadens medborgare.
Otryggheten är en av vår tids största samhällsutmaningar som hotar såväl livskvaliteten som samhällsgemenskapen i vår stad. Ingen helsingborgare ska behöva anpassa sitt liv eller sin vardag på grund av otrygghet. Alla delar av stadens verksamheter ska arbeta med att stärka såväl den upplevda som faktiska tryggheten, samt arbeta såväl operativt som förebyggande mot brott och ordningsstörningar, både i det offentliga rummet men också i vardagens övriga rum.
För att bekämpa brottsligheten och otryggheten behövs tidiga och förebyggande insatser. Det handlar bland annat om en trygg uppväxtmiljö där familjer som är i behov av stöd stöttas i sitt familjeansvar och där fler unga klarar skolan, har en meningsfull fritid och kommer ut på arbetsmarknaden. Helsingborg stads olika verksamheter kan tillsammans med näringsliv, föreningsliv och civilsamhälle både gemensamt förebygga men också erbjuda en väg ut från kriminaliteten för den som eftersöker det. En viktig nyckel i att motverka kriminalitet, utanförskap och parallellsamhällen är genom utbildning och en tydlig arbetslinje, där alla som kan ska jobba.
Staden kan också förändra platser och utbud för att bidra till möten mellan människor som ökar delaktigheten och tryggheten. När vi arbetar med att stärka tryggheten behöver staden samla samhällets alla krafter för att gemensamt samverka för att skapa en mer integrerad och tryggare stad. Det handlar dels om att samverka mellan förvaltningarna men också tillsammans med myndigheter för att motverka brottslighet, den svarta ekonomin och parallellsamhället. I det arbetet är det viktigt med en nära samverkan med näringslivet och föreningslivet. Tillsammans kan vi vända utvecklingen och skapa ett tryggare och säkrare Helsingborg.
Alltför många helsingborgare står fortfarande utanför arbetsmarknaden och försörjer inte sig själva genom arbete. Om vi lyckas med att skapa förutsättningar för människor att komma i arbete och etablera sig i samhället får det positiva effekter för de människor som annars hamnar i utanförskap men också för arbetsgivarnas kompetensförsörjning och för en mer konkurrenskraftig stad.
För att stärka arbetslinjen i Helsingborg behövs ett starkt och blomstrande näringsliv och relevanta utbildningsmöjligheter. Det är i de lokala företagen som jobben skapas. Det är därför viktigt att Helsingborgs stad ständigt arbetar för att förbättra stadens service och trygghet samt arbetar för att korta handläggningstider och minska regelkrångel för att skapa ett bättre företagsklimat. Helsingborgs stad ska genomsyras av entreprenörskap, innovation och framtidstro.
En av nycklarna till en framgångsrik integration är att människor kommer i arbete, lär sig svenska och kommer in i stadens samhällsgemenskap. Därför måste vi skapa snabbare vägar till arbete, ställa tydliga krav på självförsörjning och att kunna det svenska språket, i Helsingborg ska alltid arbete och ansträngning löna sig.
Stadens barn och unga ska ha goda möjligheter att skapa sig en bra framtid, det handlar om att säkra språkfärdigheter och skolresultat. Det riskerar annars att leda till ett växande utanförskap där arbetslöshet går i arv.
En viktig del i att få fler helsingborgare att bli självförsörjande är att höja utbildningsnivån bland befolkningen för att lättare kunna matcha de arbetssökande med lediga tjänster. Det är också viktigt att vi stöttar befintliga företagare, nyföretagare och föreningsliv samtidigt som vi ska verka för att allt fler företag väljer att etablera sig i Helsingborg.
Under många år har Helsingborg växt i en förhållandevis snabb takt. Nu är det viktigt att säkerställa att tillväxten inte begränsar livskvaliteten för dagens och framtidens helsingborgare. Staden ska ha en tillväxt som är hållbar, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt. Antalet arbetstillfällen behöver växa i takt med antalet invånare och samhällsservicen byggas ut. Vi behöver samtidigt arbeta med insatser för att alla delar av Helsingborg ska utvecklas, stadskärna som landsbygd. Invånarna ska finna bra boenden, även villor och radhus, oavsett i vilket skede i livet de befinner sig och staden behöver tillgodose fler helsingborgares önskan om att äga sitt boende. Helsingborg ska bli en än mer attraktiv stad för barnfamiljer att bo, leva och verka i.
Tillsammans ska stadens verksamheter, civilsamhället och invånarna bidra till att alla som bor och verkar i Helsingborg kan uppleva gemenskap och tillhörighet och vara delaktiga i samhället och dess utveckling. I vår stad ska samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter vara lika för alla. Demokratin ska vara närvarande, levande och stark. Tillsammans gör vi Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Klimatförändringarna är på allvar och städer står för en stor del av de globala koldioxidutsläppen. Helsingborg behöver därför växla upp takten för att bli en klimatneutral stad redan år 2030. Staden behöver fortsätta sitt innovativa arbete med att dels investera i ny klimatsmart teknik, men också samverka med näringslivet, akademin och medborgarna i att möta klimatutmaningarna. För att nå målet måste det vara lätt att göra rätt, för mer miljö- och klimatsmarta val i vardagen. På så sätt skapar vi en stad med hög livskvalitet för helsingborgarna och ställer oss i första ledet som inspiratör och föredöme för andra städer.
Nämndernas och bolagens uppdrag
Arbetsmarknadsnämndens uppdrag är att vara möjliggörare för vuxna att komma i arbete och att bidra till arbetsgivares kompetensförsörjning.
Barn- och utbildningsnämndens uppdrag är att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barn och ungas uppväxt, vidare studier, arbete och ett hållbart liv.
Fastighetsnämndens uppdrag är att tillhandahålla, förvalta och utveckla lokaler och bostäder för stadens verksamheter.
Idrotts- och fritidsnämndens uppdrag är att möjliggöra fritidsaktiviteter som främjar ett fysiskt aktivt liv och en socialt hållbar livsstil.
Kommunstyrelsens uppdrag är att utifrån ett helhetsansvar leda och samordna stadens verksamheter, utveckling och ekonomi.
Kulturnämndens uppdrag är att utveckla och främja kulturupplevelser, kunskap och bildning som bidrar till nya insikter, reflektion och god livskvalitet.
Miljönämndens uppdrag är att möjliggöra god hälsa och en miljö- och klimatmässigt hållbar utveckling i Helsingborg.
Socialnämndens uppdrag är att möjliggöra för invånare som behöver socialt stöd att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.
Stadsbyggnadsnämndens uppdrag är att planera, bygga och förvalta Helsingborg för en hållbar stadsutveckling
Vård- och omsorgsnämndens uppdrag är att arbeta för att äldre och personer med funktionsnedsättning kan leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Överförmyndarnämndens uppdrag är att hjälpa invånare i behov av god man eller förvaltare.
Valnämndens uppdrag är att genomföra val i Helsingborg enligt bestämmelser i regeringsformen, vallagen och annan relevant lagstiftning.
Helsingborg Arena och Scens uppdrag är att erbjuda stadens invånare, besökare och näringsliv möjligheter till att ta del av kultur, scenkonst, evenemang och idrott. Bolaget ska marknadsföra Helsingborg och bidra till att utveckla Helsingborg som destination.
Bolaget ska tillsammans med staden och andra aktörer göra Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Helsingborgs Hamns uppdrag är att vara ett konkurrenskraftigt nav för sjöfarts-, järnvägs- och lastbilstrafik i regionen som med hänsyn till säkerhet och miljö levererar kundnytta.
Bolaget ska tillsammans med staden och andra aktörer göra Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Helsingborgshems uppdrag är att bidra till en fungerande bostadsmarknad inom kommunen och utveckla attraktiva bostäder och stadsdelar. Bolaget ska tillsammans med staden och andra aktörer göra Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Öresundskrafts uppdrag är att främja och säkerställa energiförsörjningen och den elektroniska kommunikationen inom kommunen på ett sätt som gynnar en långsiktigt hållbar utveckling. Detta kan genomföras genom dotterbolag till Öresundskraft. Öresundskraft ansvarar i förhållande till staden för verksamheten i dotterbolagen och för styrningen av dem.
Bolaget ska tillsammans med staden och andra aktörer göra Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i.
Nämndernas och bolagens inriktningar
Arbetsgivare ska kunna rekrytera relevant kompetens i Helsingborg. Tillsammans med arbetsgivarna skapar vi förutsättningar för att effektivt möta kompetensförsörjningsbehoven med en bredd av aktiviteter och utbildningar för en hållbar tillväxt.
Fler invånare med ekonomiskt bistånd ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt. Vi möter invånarna på olika sätt, med tydliga förväntningar och ett tydligt arbetsfokus, även i stadsdelarna för att på så sätt bidra till ett mer integrerat och tryggt Helsingborg med livskvalitet för alla.
Kunskap och lärande är fokus för stadens förskolor och skolor. Alla barn och elever ska ges förutsättningar att utvecklas och nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Kunskaper i språk, matematik samt digital kompetens ska stärkas.
Barn och elever ska känna sig trygga och få stöd i sin personliga utveckling. De ska få möjlighet att utveckla sin lust att lära och hitta sin inre drivkraft, motivation och entreprenöriella förmåga att omsätta idéer till handling. Barn och unga ska rustas för en framtid i förändring med en snabb teknologisk utveckling, där hållbarhet, respekt för demokrati och människors lika värde förblir centrala begrepp.
Sveriges smartaste fastighetsutvecklare med fokus på effektiva verksamhetslokaler.
Barn och unga är vår prioriterade målgrupp. I dialog med invånare och föreningsliv erbjuder vi verksamhet och anläggningar som bidrar till en stimulerande fritid och god folkhälsa. Vår verksamhet ska vara tillgänglig och inkludera invånare i hela staden. Vi ska spela en aktiv roll i stadens arbete för ökad trygghet och minskat utanförskap.
Helsingborg ska ha det bästa klimatet för företagsamma människor. Vi ska förenkla för invånare, företag och organisationer att vara involverade i stadens utveckling. Staden ska arbeta för att Campus Helsingborg utvecklas och att antalet kunskapsintensiva företag och antalet anställda inom kunskapsintensiva företag i Helsingborg ökar. Helsingborg ska upplevas tryggt och vara säkert med en stärkt civil beredskap.
I samverkan med andra aktörer utvecklas kulturens roll och tillgänglighet i hela Helsingborg, i staden såväl som på landsbygden. Vi bedriver verksamhet som möter behoven av kultur, kunskap och bildning hos besökare, deltagare, utövare och initiativtagare. Detta med särskilt fokus på barn och unga.
Vi styr mot målet, ett klimatneutralt Helsingborg 2030, i samverkan med invånare, näringsliv, akademi och föreningar. Genom att samordna, analysera och prioritera stadens klimatarbete ökar vi takten och precisionen i stadens åtgärder.
Vi ökar elevernas förståelse för klimat- och miljöutmaningar genom att utveckla vårt samarbete med skolor.
Tillsammans med nyckelaktörer i staden säkerställer vi en god vattenstatus.
Vår tillsyn, kontroll och myndighetssamverkan ökar tryggheten och medverkar till sund konkurrens.
Vi arbetar för en trygg och inkluderande stad där vi tillsammans verkar för att barn och ungdomar ges bättre förutsättningar att lyckas i skolan genom tidigt, tillgängligt och effektivt stöd till dem och deras familjer. Vi arbetar förebyggande och erbjuder insatser med hög kvalitet utifrån invånarnas behov. Vi skapar hållbara sammanhang i bred samverkan med civilsamhället och andra aktörer. Stödet utvecklas genom invånarnas delaktighet och medskapande.
Staden ska upplevas ren och kännas trygg för alla oavsett tid på dygnet. När staden växer med bostäder och verksamhetsytor ska den göra det med variation och stor hänsyn till livskvaliteten för dagens helsingborgare.
I Helsingborg ska människor i alla åldrar kunna leva ett självständigt och aktivt liv med god livskvalitet. Nöjdheten med vården och omsorgen ska var högre än genomsnittet i landet. Invånarna ska känna sig trygga med den vård och omsorg staden tillhandahåller och erbjudas digital service och välfärdsteknik i framkant. De förebyggande och rehabiliterande insatserna ska öka.
Digitalisera verksamheten för att säkerhetsställa en effektivare handläggning.
Helsingborg Arena och Scen ska ha fokus på hög beläggning och nyttjande av arenorna. Bolaget ska nå en så stor publik som möjligt och ha ett inkluderande förhållningssätt som bidrar till att människor möts och att fler invånare känner samhörighet och delaktighet i samhället. En fortsatt hög tillgång till kultur och upplevelser som appellerar till barn och unga ska vara i fokus i bolagets verksamheter. Bolaget ska bidra till att öka tryggheten och säkerheten i Helsingborg.
Helsingborgs Hamn ska vara Nordens modernaste hamn. Bolaget ska vara en effektiv och lönsam hamn med nöjda kunder. Fokus ska vara på att fortsätta investera i innovativ teknik som ökar kapaciteten och förbättrar hållbarheten. Bolaget ska tillsammans med staden utreda flytt av containerhamn enligt kommunfullmäktiges inriktningsprinciper och avsiktsförklaring[1].
[1] Inriktningsprinciper och avsiktsförklaringar avseende hamnflytt och stadsutveckling är beslutade i kommunfullmäktige 26 januari 2021 (diarienummer 00636/2020).
Helsingborgshem ska bidra till en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling i Helsingborg. Särskilt fokus ligger på att i samverkan med staden och andra aktörer öka tryggheten i stadsdelarna och stärka invånarnas tillit till lokalsamhället. Bolaget ska också bidra i stadens ambition att skapa fler attraktiva boenden för barnfamiljer. Med långsiktigt hållbar drift och hållbart byggande bidrar Helsingborgshem aktivt i stadens förflyttning mot ett klimatneutralt Helsingborg.
Öresundskraft ska driva omställningen mot en hållbar energianvändning. Bolaget ska möjliggöra för kunderna att nyttja nya energilösningar med minskad klimatpåverkan. Bolaget ska utreda frågan om en CCS-anläggning[1] och ta fram ett underlag för ett investeringsbeslut.
Öresundskraft ska bidra till ett robust samhälle där bolaget ska säkra hög stabilitet och säkerhet i de samhällsviktiga energisystemen och ha hög förmåga att förebygga, motstå, hantera och återhämta sig från störningar.
[1] Carbon Capture and Storage (CCS) fångar in och lagrar koldioxid.
Politiska mål
Andel av befolkning, 18-64 år, som under 2026 erhållit ekonomiskt bistånd ska högst vara 3,8 procent
Antalet Helsingborgare som behöver ekonomiskt bistånd för sin försörjning har minskat de senaste åren men är fortsatt högt. Fler invånare ska bli självförsörjande så att andelen av befolkningen som är i behov av ekonomiskt bistånd minskar.
1200 invånare ska fullfölja yrkesutbildningsinsatser 2025
För att minska glappet mellan efterfrågad kompetens hos arbetsgivare och tillgänglig kompetens är yrkesutbildningsinsatser ett viktigt verktyg. Detta kan handla om reguljär utbildning men även kombinationer av yrkesutbildningsinsatser och praktisk erfarenhet. Målet syftar till ett ökat fokus på kompetensförsörjning.
Minst 330 invånare med ekonomiskt bistånd ska gå till reguljära studier under 2025
Utbildning är väsentlig för en hållbar väg till självförsörjning. Fler invånare med ekonomiskt bistånd ska avslutas till utbildning.
Andelen elever som når behörighet till gymnasieskolan ska öka under mandatperioden. Målet 2025 är att öka med minst 0,5 procentenheter
Alla elever i grundskolan ska ha möjlighet att nå målen och gå vidare till fortsatta studier på nationellt program på gymnasieskolan. En allt för stor elevgrupp lämnar årligen grundskolan utan att nå denna behörighet. Fokus på undervisningens kvalitet, elevers närvaro, tidiga insatser samt uppföljning av elevers resultat och utveckling krävs för att öka elevernas möjligheter att lyckas. Elever ska ges förutsättningar att utveckla sin lust att lära, att hitta sin inre motivation och drivkraft. Ett medvetet och kontinuerligt arbete utifrån skolans kompensatoriska uppdrag är en förutsättning för att lyckas.
Målvärdet för 2025 är jämfört med vårterminen 2024. Målvärde för efterföljande år beslutas årligen utifrån uppnådda resultat.
Andelen elever som klarar gymnasieskolan på tre år ska öka under mandatperioden. Målet 2025 är att öka med minst 0,5 procentenheter
Andelen elever på nationella program som genomför sin gymnasieutbildning på tre år har förbättrats de senaste åren. Fortfarande lämnar dock en allt för stor grupp elever gymnasieskolan utan examen. Att inte klara gymnasieskolan under ordinarie studietid kan leda till negativa konsekvenser, såväl ur ett elev- som samhällsperspektiv. Ett fortsatt fokus på undervisningens kvalitet, elevers närvaro, tidiga insatser samt uppföljning av elevers resultat och utveckling krävs för att förstärka den påbörjade positiva utvecklingen mot att allt fler elever når examen.
Målvärdet för 2025 är jämfört med vårterminen 2024. Målvärde för efterföljande år beslutas årligen utifrån uppnådda resultat.
Elevers närvaro i skolan ska öka under mandatperioden. Målet 2025 är att andelen elever med hög frånvaro, dvs mer än 15 procent, ska minska med minst två procentenheter i såväl grundskolan som gymnasieskolan
Elevers närvaro i skolan är avgörande för att nå goda kunskapsresultat och hög måluppfyllelse. Frånvaron för elever i såväl grund- som gymnasieskola är ett problem i stadens skolor. Andelen elever med hög frånvaro, dvs mer än 15 procent, är alltför stor. Att öka elevers närvaro är därför ett prioriterat mål för stadens skolor.
Målvärdet för 2025 är satt utifrån tillgänglig statistik för läsåret 2023/24 i mars 2024. Målvärde för efterföljande år beslutas årligen utifrån uppnådda resultat.
2026 ska andelen elever i årskurs 9 som når behörighet till gymnasieskolan uppgå till minst 70 procent i stadens samtliga skolor och andelen elever som klarar gymnasieskolan på tre år ska uppgå till minst 70 procent samt att andelen grundskoleelever med hög frånvaro ska vara högst 10 procent och andelen gymnasieelever med hög frånvaro ska vara högst 30 procent. Samtliga skolor inom respektive skolform ska visa ett förbättrat resultat avseende ovan nämnda mål till 2026
Att en högre andel elever blir behöriga till gymnasieskolan och att en högre andel elever klarar gymnasieskolan på tre år är tillsammans med en högre elevnärvaro i skolan prioriterade förflyttningar för stadens skolor under mandatperioden. Dessa förflyttningar är viktiga både för eleverna och för samhället.
Fastighetsförvaltningens normalårskorrigerade energianvändning ska 2025 vara högst 121,2 kWh/kvm/år
Staden antog i december 2018 en ambitiös klimat- och energiplan som bland annat beskriver att stadens klimatpåverkan måste reduceras framöver. Fastighetsförvaltningens riktlinjer för energianvändning syftar till att bidra till att stadens mål inom klimat och energiområdet uppnås. De beslutade riktlinjerna anger att energiförbrukningen i kWh/kvm 2030 ska vara 40% lägre än basår 2005, vilket motsvarar 118 kWh/kvm 2030.
Med anledning av fastighetsförvaltningens fastställda riktlinjer har fastighetsnämnden beslutat att förvaltningens normalårskorrigerade energianvändning ska minska med 1,5 kWh/kvm årligen under perioden 2021–2025, vilket för 2025 innebär en energianvändning på högst 121,2 kWh/kvm.
Klimatpåverkan i nybyggnadsprojekt som projekteras under 2025 ska i genomsnitt vara max 230 kg CO2e/kvm BTA för utbildningslokaler, förskolor samt specialbostäder och max 280 kg CO2e/kvm BTA för övriga byggnader
Bygg- och anläggningsbranschen svarar för en femtedel av utsläppen i Sverige. De uppsatta målen syftar till att minska utsläppen både inom Helsingborg och de utsläpp som är kopplade till användning av material, där tillverkning och utsläpp sker utanför kommunens gränser. Byggbranschen omfattar byggnader såsom bostäder, samhällsfastigheter, företagsbyggnader och industrier.
Den övervägande delen av växthusgasutsläppen uppstår från tillverkning av material och dess transporter, med upp till över 90 procent inom byggnation och cirka 70 procent inom anläggning. Det är särskilt betong, stål, isolering, gips och asfalt som har stor klimatpåverkan. Dessa utsläpp sker främst där de tillverkas, vilket oftast är utanför kommunens gränser. Resten av växthusgasutsläppen kommer från arbetsmaskiner och transporter som används under bygg- och anläggningsprocessen. Dessa utsläpp sker inom kommungränsen.
I förslaget till Helsingborgs nya klimat- och energiplan 2025–2030 är målet att halvera klimatpåverkan från både bygg- och anläggningsverksamhet fram till 2030 jämfört med Boverkets föreslagna gränsvärden för 2025, Rapport 2023:20, Gränsvärde för byggnaders klimatpåverkan. Målet är i linje med branschens målsättningar som har fastställts inom ramen för initiativet Fossilfritt Sverige. Fastighetsnämnden har tidigare haft som mål att successivt minska påverkan fram till 2040, men med anledning av förslaget till ny klimat- och energiplan ökar vi nu takten och arbetar mot 2030. Målvärdena för 2025 baseras på nuvarande beräkningsmodell ifrån Boverket, dvs exklusive installationer och ytskikt.
Andelen avslutade hyresgarantier för målgrupperna anvisade nyanlända och tidigare remitterade hyresgäster utan uppföljning som avslutas inom två år ska 2025 uppgå till minst 85 procent
I en trygg och integrerad stad finns en småskalig blandning av bostäder i stadens olika stadsdelar. Det ska finnas ett hem för alla med god tillgänglighet, variation i pris, storlek, läge och upplåtelseform. Staden arbetar utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv för att skapa trygga boendeförhållanden för alla invånare.
Inom ramen för stadens bostadsförsörjningsansvar ingår individuellt inriktade stödinsatser för invånare med särskilda behov. Dessa kan vara av ekonomisk eller social karaktär, tillfälliga boendelösningar eller en kombination av dessa.
Fastighetsnämnden konstaterar att målgrupperna anvisade nyanlända och tidigare remitterade hyresgäster utan uppföljning bor för länge i tillfälliga boendelösningar. Genom ett ökat fokus på skiftet från tillfällig till permanent bostad kommer fler hyresgarantier kunna avslutas vilket är i linje med stadens bostadssociala arbete. Målet med detta arbete är att, utifrån tillämplig lagstiftning, underlätta för individer med särskilda svårigheter att erhålla och behålla en bostad på den reguljära bostadsmarknaden i syfte att skapa en socialt hållbar stad.
Fritid Helsingborg ska under 2025 fortsätta arbetet med att, genom samverkan, etablera och säkerställa verksamhet med kontinuerlig närvaro på minst tre platser utanför centrala Helsingborg
Helsingborg ska vara en stad med hög livskvalitet för alla invånare, oavsett var de bor. Idrotts- och fritidsnämndens uppdrag är att möjliggöra fritidsaktiviteter som främjar ett fysiskt aktivt liv och en socialt hållbar livsstil. Nämnden har i sin nulägesanalys definierat utmaningen att kunna erbjuda mötesplatser för alla åldrar – i tätort, såväl som på landsbygd. Syftet med målet är sätta fokus på att fortsätta utveckla och skapa mer verksamhet utanför centrala Helsingborg. Dialog med civilsamhälle/föreningsliv, andra förvaltningar och enskilda för att identifiera behov och samverkansmöjligheter är avgörande.
Fritid Helsingborg ska under 2025 fortsätta arbeta tillsammans med föreningslivet för att skapa ett rikt och kvalitativt utbud av fritidsaktiviteter för helsingborgare i alla åldrar. Andelen föreningsaktiva i stadens utsatta områden ska öka
Att skapa goda förutsättningar för föreningslivet i Helsingborg är ett prioriterat område för Idrotts- och fritidsnämnden, för att möta dagens och framtida utmaningar kopplat till integration, utanförskap och folkhälsa. Föreningsdeltagande är för många helsingborgare en viktig del i en aktiv och stimulerande fritid. Det finns dock skillnader i deltagande i föreningslivet mellan olika områden och grupper i staden. Områden, som av polisen definierats som utsatta, har en lägre andel barn och unga som är med i en förening. Statistik från Riksidrottsförbundet och resultaten från undersökningen Ung livsstil bekräftar denna bild. Nämnden vill med målet prioritera arbetet för att utjämna dessa skillnader.
Tryggheten i Helsingborg enligt stadens index för trygghet och säkerhet ska 2025 öka till minst 62
Olika mätningar visar att tryggheten i Helsingborg är lägre än i jämförbara städer. Vi kan också se skillnader mellan stadsdelar. Stadens index för trygghet och säkerhet mäter förändringen mellan åren baserat på ett antal nyckeltal som är relevanta för stadens systematiska brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete. Nyckeltalen utgår från hur invånare och företag upplever säkerheten och tryggheten kopplat till brott och ordningsstörningar. Helsingborg ska vara en säker plats där människor kan känna sig trygga. Förflyttningen till 2025 är ett delmål på vägen.
Företagens bedömning av stadens myndighetsutövning och service ska 2025 uppgå till ett nöjd-kund-index på minst 76 i SKR:s företagsklimatmätning Insikt
Ett bra företagsklimat är en förutsättning för hållbar tillväxt och Helsingborgs långsiktiga konkurrenskraft. Det bidrar till att företag kan bli framgångsrika och skapa fler jobb. Arbetet för ett bättre företagsklimat är en viktig pusselbit om staden ska ha växande och konkurrenskraftiga företag framåt. Nöjd-kund-index i servicemätningen Insikt visar vad företagare som varit i kontakt med stadens myndigheter anser om stadens tjänster till företagare, vilket är en viktig komponent i ett gott företagsklimat. Ett bättre resultat bidrar positivt till bilden av platsen Helsingborg och stärker attraktiviteten för investeringar, etableringar och expansioner över tid både för nuvarande och potentiella företag.
Staden ska möjliggöra utveckling av befintliga näringslivsområden samt ta fram ny säljbar mark för näringslivet för att skapa företagstillväxt och fler arbetstillfällen i Helsingborg
Helsingborg ska ha en stark tillväxt och staden ska skapa förutsättningar och möjliggöra för näringslivet i Helsingborg att kunna utvecklas, nyetablera och expandera. Nyetableringar och utveckling av befintliga företag genererar fler jobb och fler människor i arbete. För att möta näringslivets och stadens behov behöver staden säkerställa att det över tid finns tillräckligt med mark för näringslivet för att möjliggöra för företag som vill utvecklas eller etablera sig i staden. I detta ligger både fokus på ny mark för näringslivsetableringar och att utveckla befintliga näringslivsområden.
Antalet startbesked för småhus ska under en mätperiod av fem år (2022–2026) uppgå till ett genomsnittsvärde om minst 250 småhus per år
Helsingborg är en stad dit många människor vill flytta och vi behöver kunna erbjuda attraktiva boendemöjligheter som är anpassade efter de behov som finns i olika stadier i livet. Barnfamiljer som ofta efterfrågar småhus har haft svårt att hitta en bostad i staden, vilket har lett till att en del valt att flytta från Helsingborg. Utifrån demografiska förändringar är det sannolikt att efterfrågan på småhus kommer att öka över hela staden under de kommande åren. Fram till år 2026 väntas mellan 1200–1300 fler hushåll efterfråga ett småhus jämfört med idag. Detta motsvarar ungefär en årlig efterfrågan på mellan 240–260 småhus. Vi prioriterar därför att det byggs fler småhus i Helsingborg. Det är även vår ambition att en tredjedel av målet ska bestå av fribyggartomter.
Kommunstyrelsen ansvarar också för stadens finansiella mål;
- Stadens resultat ska uppgå till minst två procent av skatteintäkter, statsbidrag och utjämning i genomsnitt under mandatperioden (för 2025 är målet 316 mnkr, motsvarande tre procent)
- Den höga soliditeten ska bibehållas och uppgå till minst 63 procent
- Självfinansieringsgraden av totala investeringar ska vara minst 75 procent
Antalet inskrivna elever vid Helsingborgs kulturskola ska öka
Helsingborgs kulturskola har en nedåtgående trend på sin räckvidd sedan 2019. Idag är 6 procent av den potentiella målgruppen, barn och unga i åldrarna 6-19 år, inskrivna i kulturskolan. Det motsvarar 1600 elever. Förklaringen till nedgången kan spåras till pandemin och är inte unik för Helsingborg, men jämförelsetal i den nationella statistiken från Kulturskolerådet visar på en allvarlig utmaning.
Kulturnämnden ser det som en mycket central uppgift att Helsingborgs kulturskola skapar förutsättningar för en återhämtning och vända trenden till en ökning av elevtalen.
Under 2023 ska en analys och handlingsplan upprättas i syfta att senast under april 2024 kunna påbörja aktiviteter enligt plan. Målet för Helsingborgs kulturskola är att senast under våren 2026 ha 2000 inskrivna elever – utan att för den skull äventyra den framgångsrika öppna verksamheten.
Vi verkar för en ökad energihushållning och användning av förnybara bränslen för en minskad klimatpåverkan
Klimatfrågan är den största utmaningen vi står inför. Miljöfarliga verksamheter och andra verksamheter använder energi och behöver bidra till en omfattande omställning av samhället. Vi fokuserar vår tillsyn på energi utifrån miljöbalkens bestämmelser om egenkontroll när det gäller energihushållning och användning av förnybara bränslen. Vi höjer kunskapsnivån hos verksamheter och undersöker möjligheter i vårt nätverk med företag och föreningar inom Klimatavtalet. Vi gör sedan en bedömning om vår tillsyn och arbetet med klimatavtalen bidragit till minskad klimatpåverkan.
Genom att engagera invånare till att resa hållbart är det fler som går, cyklar eller åker kollektivt i staden 2025, vilket bidrar till minskade utsläpp av koldioxid
För att nå upp till stadens mål om klimatneutralitet 2030 behöver vi sänka stadens utsläpp inom transportområdet och framförallt inom användandet av fossildrivna personbilar. Vi behöver öka engagemanget för att resa mer hållbart hos våra invånare så att fler väljer att gå, cykla eller åka kollektivt till sina skolor, arbetsplatser eller andra destinationer inom staden. Under 2024 kommer staden att börja arbetet med att ta fram en Sustainable Urban Mobility Plan, SUMP, som ersätter befintlig Trafikplan.
För att uppnå effekt behöver vi fortsätta samarbetet med flera olika aktörer inom staden. Vi behöver skala upp de insatser vi redan gör och hitta nya sätt att möta våra invånare. Uppföljning sker genom statistik från Skånetrafiken samt från mätning vid olika mätpunkter i staden.
Förekomsten av skräp i havet omkring stadens hamnstråk har minskat vilket bidrar till en hälsosam och renare havsmiljö
I Helsingborg är havet en viktig del av staden. Tyvärr finns mycket skräp både vid kajkanter och i havet. Miljönämnden kommer tillsammans med stadsbyggnadsnämnden genomföra städningar av bottnen från skräp. Vi kommer även fortsätta att arbeta med beteendepåverkan och kommunikation kring havets betydelse och konsekvenserna av skräp i havet.
Under 2024 och 2025 kommer städning genomföras i havet vid hamnstråken. Vi kommer på så sätt att mäta om genomförda insatser ger effekt mellan åren.
2025 ska minst 76 procent av invånarna som tar del av socialnämndens insatser nå en ökad självständighet
Socialnämndens ska möjliggöra för invånare som behöver socialt stöd att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Målet bygger på en övertygelse om att människor kan och vill. Genom ett arbete tillsammans med invånaren och andra intressenter ska nämnden erbjuda insatser som leder till ökad självständighet. De invånare som fullföljer sin insats och som inte återkommer till nämnden inom 12 månader antas ha nått en ökad självständighet.
Elevers närvaro ska öka under mandatperioden. Målet för 2025 är att andelen med mer än 15 procent frånvaro, så kallad hög frånvaro, ska minska med 20 procent hos dem som tar del av nämndens insatser
Elevers närvaro i skolan är avgörande för att nå goda kunskapsresultat och hög måluppfyllelse, vilket är angelägna skyddsfaktorer mot utanförskap och arbetslöshet. Andelen elever med hög frånvaro, det vill säga en frånvaro över 15 %, är hög i grundskolan. Därför är det viktigt att öka närvaron så att fler barn lyckas i skolan och därefter kan forma ett framtida självständigt och gott liv.
Målet att skolnärvaron ska öka är gemensamt med barn- och utbildningsnämnden.
Stadsbyggnadsförvaltningen ska främja möjligheterna till ökat byggande av småhus (villor, radhus, parhus). Som en del i detta ska förvaltningen prioritera planer och utbyggnad av områden som möjliggör ökat byggande av småhus. 2025 ska därmed detaljplaner innehållande minst 200 nya småhus antas/tillstyrkas i stadsbyggnadsnämnden
De senaste tre åren har Helsingborg sett en lägre befolkningstillväxt jämfört med tidigare år. Under 2023 växte befolkningen med ungefär 0,22 procent, vilket är en halvering jämfört med 2021 och 2022. Den lägre befolkningstillväxten i Helsingborg beror dels på ett lägre födelsenetto, på grund av sjunkande födelsetal, dels på ett lägre invandringsöverskott. Mellan 2021-2023 har Helsingborg också sett ett negativt flyttnetto till andra skånska kommuner, primärt bland unga barnfamiljer. På grund av de senaste årens lägre befolkningstillväxt kommer också framskrivningen av befolkningen fram till 2035 att vara lägre än tidigare.
Den demografiska utvecklingen visar dock en fortsatt förväntad ökning av hushåll i de åldersgrupper där många efterfrågar småhus. Försäljningen av tomter för småhusbebyggelse som staden släppte via stadens tomtkö under 2023 har gått bra och intresset att stå med i stadens tomtkö är fortsatt starkt.
Flertalet planer innehållande småhus pågår och stadens beslutade Översiktsplan, ÖP2021, visar på flera relevanta utvecklingsområden i kommunens mindre orter i kollektivtrafiknära lägen.
Under åren 2022-2026 har kommunfullmäktige beslutat om målet att under en mätperiod av fem år uppgå till ett genomsnittsvärde om tillskapandet av minst 250 småhus per år. För att möta den förväntade efterfrågan på småhus samt bidra till kommunfullmäktiges mål finns ett behov av att stadsbyggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner och främjar utveckling som stödjer detta. I nuläget finns planer i buffert med möjlighet till bebyggelse av cirka 205 småhus.
Företagens bedömning av stadsbyggnadsförvaltningens myndighetsutövning och service inom bygglov ska 2025 uppgå till ett nöjd-kund-index på minst 76 i SKR:s företagsklimatmätning Insikt
Under flera år såg bygglov en positiv utveckling i bedömningen av bygglovstjänsten både av privatpersoner och företag. Fokus har under ett antal år legat på att utveckla en digitaliserad ärendehantering samt att lämna tydliga och snabba beslut med kvalitet. Från och med 2023 och framåt har fokus även legat på arkitektur och gestaltning samt efter kundernas återkoppling även på att öka tillgänglighet, service och vägledning.
Under 2022 har resultaten i den egna mätningen NKI live, total upplevelse av bygglovshandläggningen, och SKR:s företagsklimatmätning nöjd-kund-index, NKI Insikt, visat en nedåtgående trend. Det preliminära resultatet för 2023 visar på en liten uppgång i SKR:s företagsklimatmätning nöjd-kund-index, NKI Insikt, medan NKI live ligger kvar på samma resultat.
Företagskundernas bedömning av vår myndighetsutövning NKI Insikt nådde under 2020 och 2021 bygglovs hittills bästa resultat på 73. Vårt preliminära resultat för 2023 visar på 64, vilket är en viss uppgång från resultatet 2022 på 62. I nuläget ligger vi på samma nivå som andra kommuner i samma storlek, som i snitt för 2023 beräknas få ett resultat på 63. Målnivån på 76 är utmanande och kräver stora och långsiktiga insatser av bygglov för att uppnå.
Ett bra företagsklimat är en förutsättning för hållbar tillväxt och Helsingborgs långsiktiga konkurrenskraft. Nöjd-kund-index i servicemätningen Insikt visar vad företagare som varit i kontakt med stadens myndigheter anser om Helsingborg som stad att verka i. Ett högt nöjd-kund-index signalerar ett bra företagsklimat. Vi ser ett värde i att vända trenden på bygglov och bidra till stadens företagsklimat med förhoppningen om att vårt ökade fokus med aktiva åtgärder, framåt kommer att ge ett positivt och mätbart resultat.
Fyra investeringsprojekt över 1 miljon ska, efter genomfört projekt, upplevas 2,0 enheter tryggare på en skala från 1-6
Omvärldsläge och oroligheter påverkar hur trygg och säker man känner sig i sin stad. Från och med juli 2023 har kommunernas ansvar i det brottsförebyggande arbetet stärkts och förtydligats i lag. Med den nya lagen ska kommuner bidra till det brottsförebyggande arbetet och se till att det bedrivs effektivt och med ett kunskapsbaserat underlag.
För stadsbyggnadsförvaltningen innebär det att fortsätta arbeta brett och bidra på såväl lång som kort sikt. Genom vår handlingsplan för trygghet i stadsmiljön 2024-2030 har vi utrymme att utveckla platser efter förutsättningar och behov. Aktuell forskning och beprövade metoder möjliggör för ett målinriktat, systematiskt och effektivt trygghetsarbete som är mätbart.
Tryggheten har ökat i Helsingborg enligt Polisens trygghetsmätning (2023), men den är fortsatt lägre än i de flesta andra större svenska städer. Det finns flera faktorer som påverkar tryggheten och risken för att bli utsatt för brott, bland annat den byggda miljöns utformning. Utöver det är inkludering och samverkan nyckelfaktorer för att skapa en levande och trygg stad. Årligen genomför vi cirka 15 dialoger med olika målgrupper och vi deltar aktivt i fem platssamverkansprocesser.
Förvaltningen har tagit fram en modell bestående av åtta faktorer som enligt forskning är viktiga för trygga och trevliga platser. Faktorerna grundas på, CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), andra generation, som utöver fysisk utformning har mer fokus på mjuka värden.
De åtta faktorerna användas både som underlag vid planering och utformning av en plats liksom vid uppföljning och utvärdering (mätning före och efter). Åtgärderna skapar förutsättningar för attraktiva, inkluderande och trygga platser och genom platsbedömning med de åtta faktorerna kan vi se på den förflyttning vi gör. Vi mäter på fyra platser där vi genomfört investeringsprojekt över 1 miljon kronor och dessa ska, efter genomfört projekt, upplevas 2 enheter tryggare på en 1-6 skala.
Hemvården ska ha ett hemtjänstindex över genomsnittet för alla kommuner
Hemtjänstindex ger en summering av hemtjänsten, i alla Sveriges kommuner. Hemtjänstindex väger samman alla relevanta befintliga mätningar från t ex Socialstyrelsen, SKR, kvalitetsregister och all annan relevant fakta och statistik som belyser kvaliteten inom hemtjänsten. Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden. Hemtjänstindex bygger på evidensbaserad metod för att beräkna kvaliteten inom hemtjänsten. Beräkningarna utförs av det statliga forskningsinstitutet RISE.
Fler deltagare inom daglig verksamhet ska inkluderas på arbetsmarknaden genom exempelvis jobb och praktik
Att personer med funktionsnedsättning ges möjligheten att leva som andra är en viktig princip i vårt samhälle. I lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) framgår tydligt att personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. I detta ingår principer som jämlikhet, valfrihet, delaktighet och personlig integritet. Även FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning utgår från allmänna principer om individuellt självbestämmande samt deltagande och inkludering i samhället. För att möjliggöra detta är det viktigt att nämnden arbetar aktivt med att personer som omfattas av LSS erbjuds praktik på öppna arbetsmarknaden som en naturlig del i att inkluderas i samhället.
Inget mål formulerat.
Öka antalet besök på Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs symfoniorkester och konserthus, Sofiero slott och slottsträdgårdar respektive Helsingborg Arena med 10 procent 2026 jämfört med 2022.[1]
Självfinansieringsgraden ska uppgå till minst 43 procent 2026.[2]
[1] Målet innebär att antal besök på respektive verksamhet ska öka med minst 10 procent.
[2] Självfinansieringsgraden beräknas som (totala intäkter-koncernbidrag)/total kostnadsomslutning exklusive extra koncernbidrag (1,9 mnkr 2026) för del av hyresökningen på Sofiero slott.
Resultatet[1] inom Port operations ska uppgå till minst +25 mnkr 2026 jämfört med -14,3 mnkr 2022.
Nöjd-kund-index inom Port Operations ska 2026 uppgå till minst 77.
75 procent av Hamnens arbetsmaskiner ska vara elektrifierade 2026 jämfört med 30 procent 2022.
[1] Resultatet avser operationellt resultat, täckningsbidrag 5 (TB5).
Andelen hyresgäster som är nöjda eller mycket nöjda med den upplevda tryggheten i bostadsområdena ska vara minst 70 procent 2026.
Möjliggöra lokal produktion av solel i både småskaliga och storskaliga anläggningar med målet att den totala produktionen ska utgöra minst 15 procent av Helsingborgs elanvändning 2026.[1]
Antalet publika laddplatser[2] som Öresundskraft tillhandahåller för personbilar inom Helsingborgs kommun ska motsvara minst 7 MW installerad laddeffekt[3] till år 2026.
Antalet publika laddstationer för tunga fordon (lastbilar) som Öresundskraft tillhandahåller ska vara minst 6 stycken år 2026.
Volymen nyanslutningar av fjärrvärme ska uppgå till minst 30 GWh under perioden 2023 till 2026.
Förmåga att 2026 distribuera el motsvarande totalt 500 MW utan utökat regionnätsabonnemang.
[1] Målet är kopplat till klimat- och energiplanen där ambitionen är att öka lokal produktion av solel.
[2] En laddstation är en anläggning som innehåller en eller flera laddplatser.
[3] AFIR (Alternative Fuel Infrstructure Regulation) är ett EU krav som började gälla i april 2024. AFIR är ett regelverk som reglerar utbyggnaden av laddinfrastruktur i EU och höjer ambitionen för elektrifiering och laddinfrastruktur i unionen.